Buat Penggemar Sardin

>> Thursday, 8 December 2011

Siapa suka makan sardin? Sila angkat hidung anda supaya lebih mancung mengalahkan hero hindustan.haha... Saya pasti ramai yang gemarkan sardin. Tak kisahlah sardin cap ayam, cap adabi waima cap cinta sekalipun. Sebab apa orang suka makan sardin? Semestinya sebab penyediaannya yang mudah, cepat dan pastinya sedap. Hari ni saya nak share satu resepi yang boleh memberikan sedikit kelainan daripada yang biasa-biasa kita masak sebelum ni. Ok, resepi ni saya dapat daripada myresepi.com, resepi asal boleh KLIK SINI.

abaikan mangkuk yang sangat besar itu


Ini saya punya versi.

1 tin sardin
1 batang serai (dititik)
3-4 sb cili kering kisar
1 biji bawang besar-hiris
1 ulas bawang putih-hiris
1/2 inci halia-hiris
1 sb lada hitam-ditumbuk
1 ulas bawang putih-ditumbuk
5 batang kacang bendi
1 tangkai cili (potong ikut suka)
Asam keping / air asam jawa
Garam

1) Panaskan minyak dalam kuali/periuk. Tumis bahan-bahan hiris (bawang besar, bawang putih, halia) bersama serai hingga wangi.
2) Masukkan pula bahan tumbuk (lada hitam, bawang putih) dan cili kering kisar. Tumis hingga terbit minyak. Masukkan sedikit air. Biarkan mendidih.
3) Masukkan sardin bersama sosnya, asam keping / air asam jawa, kacang bendi dan cili. Kacau perlahan. Tambah air jika perlu.
4) Perasakan dengan garam. Masak dengan api perlahan selama beberapa minit.
5) Sedia dihidang bersama nasi atau roti.

Gerenti sedap /bye

**practice makes perfect


6 comments:

Azwan Aziz 9 December 2011 at 11:03  

ada x cara masak pakai niat je terus terhidang depan mata? hehe

Diyana 9 December 2011 at 11:05  

ada,nk tau?

1) kne kawin dlu.pas2 niat dpn bini dgn harapan dia blh bce fikiran u
2) sila belajar ngan ayah pin haha

Azwan Aziz 9 December 2011 at 12:52  

yg no 2 mmg dah mustahil... yg no 1 sedang diusahakan... terima kasih atas tips saudari...hee

Diyana 9 December 2011 at 15:48  

sama-sama.sy doakan kejayaan saudara ye...hehe

Norasikin 10 December 2011 at 22:48  

Kalau malas masak, cari je sardin magik tu. Tinggil tenyeh je kat roti. tak payah tunggu kawin. kan? kan? kan?

Diyana 11 December 2011 at 10:00  

blh bt nasi goreng gk kn.gaul2 je.hehe...nntla nk try :)