Fixie di mana-mana

>> Sunday 23 October 2011

Salam semua...

Saya pasti ramai di antara kita yang selalu terjumpa dengan basikal fixie yang sangat glamer sekarang.glamer ke?haha....pada saya, ianya glamer sbb menjadi kegilaan baru remaja sekarang. Dan hari-hari bila drive balik dari keje memang saya akan jumpa sekumpulan remaja round kampung dengan fixie ni. Kadang2 terdetik jugak kat hati untuk beli fixie ni.hmm :)

Kat bawah saya nk share dengan anda tentang basikal fixie ni. (kredit to zonlelaki.com)


cantik kn??
  • Basikal fixie mula diperkenalkan pada 1950. 
  • Basikal fixie ini tidak mempunyai brek dan sesetengah negara mempunyai undang-undang melarang penggunaan basikal tanpa brek.
  • Untuk memberhentikan basikal fixie penunggang harus menggunakan tenaga yang kuat untuk menghalang pengayuh dan berpusing dan menyebabkan basikal bergelongsor. Perbuatan ini dipanggil sebagai 'skidding'.
  • Sesetengah penunggang fixie berpendapat basikal fixie ini dapat membantu penunggang mengayuh dengan lebih efisyen.
  • Basikal fixie tidak mempunyai gear.
  • Harga basikal ini adalah dari RM500 - ribuan ringgit bergantung kepada jenama dan kualiti basikal.
  • Penunggang fixie mempunyai komuniti sendiri dimana mereka akan berkumpul dan menunggag fixie dimana-mana.
  • Seperti basikal BMX, fixie juga mempunyai skill atau trick yang tersendiri yang boleh dilakukan oleh penunggang yang mahir.
  • Basikal fixie bagus untuk melatih otot kaki kerana ia tidak membenarkan anda untuk 'coasting' dimana, pada basikal biasa, anda akan merehatkan kaki anda sengan memberhehtikan kayuhan ketika basikal masih berjalan.
  • Sesetengah penunggang berpendapat menunggag fixie memberikan mereka lebih 'feel' kerana ia memberikan lebih rasa cengkaman ketika menunggang terutamanya di jalan yang licin.
pink!!!

Okeh,kt mane nak beli fixie ni??kat kedai basikal la..untuk nak berminat, anda boleh usha mana-mana yang murah. selamat berfixie ye.hehe....

1) Neo Cycle Enterprise. Ada blog NeoCycle dan FB jugak.
2) Bicycle Buy & Sell
3) FB Fixie Rider (Malaysia)

***exercise kt depan umah jelah :)

2 comments:

Anonymous 23 October 2011 at 12:06  

seriously mmg glemer lah fixie ni skangg, kalau tepi tepi jalan tu nampak ramai gila by group kadang kadang rimas gak kat traffic light , paham2 jela kan mcm mana kalau diorang dah ramai sgt kat depan tu .

Diyana Abdullah 23 October 2011 at 16:18  

yup,tau xpe.klu kt jmbtn yg kecik 2,mmg kne follow jela blkg.tp cm cun je tgk fixie ni mcm kaler :)